De verschillende stappen in e-fulfilment

Als webshopbeheerder is tijd jouw schaarste goed. Zeker als je in de opstartende fase zit ben je veel bezig met het promoten van je webshop. Als je er dan ook nog voor moet zorgen dat het fulfilment goed verloopt hou je helemaal geen tijd meer over. Hier komt de e-fulfilment service van TRL van pas.

Lees hier welke stappen wij ondernemen om het beheren van een webshop voor jou gemakkelijker te maken. De verschillende stappen in e-fulfilment

WELKE SERVICE BIEDT EEN E-FULFILMENT CENTER? ​

Stap 1: Ontvangst en inslag van de producten​

De vervoerder komt met jouw producten bij ons magazijn langs en levert deze vervolgens af. Een van onze werknemers tekent voor de ontvangst van de producten en zet ze vervolgens op de juiste plek in ons magazijn. Via de magazijnsoftware Picqer controleren wij of we daadwerkelijk het pakket hebben binnen gekregen wat wij verwachtten. Komt het overeen, dan gaan wij verder met het inslaan van de producten. Om er zeker van te zijn dat wij het juiste hebben ontvangen, worden de producten gescand en in Picqer gezet. Als alles klopt kunnen we verder met de opslag van de producten.

Stap 2: Opslag van de producten​

Nadat alle producten ingescand zijn worden de producten gekoppeld aan de juiste locatie. Al hebben wij nieuwe producten ontvangen of zit de eerder gekoppelde locatie vol, dan zoeken wij een nieuwe locatie in ons magazijn voor dit product. Bij het zoeken van een nieuwe locatie proberen wij altijd te zorgen dat dit product in de buurt komt te liggen van andere producten van jouw webshop. Stond het product al in Picqer en is er nog ruimte op de gekoppelde locatie voor meer producten, dan plaatsen wij de ingeslagen producten op deze locatie. Zo ontstaat er een overzichtelijke opslag van jouw producten zodat de volgende stappen van de e-fulfilment service efficiënt verlopen. Jouw webshop kan dus blijven groeien. De voorraad wordt automatisch in Picqer bijgewerkt, hierdoor weten wij en jij wat de voorraad is van een product, handig toch?

Stap 3: Orderpicking​

Als er op jouw webshop orders worden geplaatst door jouw klanten, komen deze direct binnen bij ons. Ruim voor de cut-off tijd, zorgen wij ervoor dat deze orders worden verzameld in ons magazijn. In het verzendsysteem selecteren wij wat we willen verzamelen, bijvoorbeeld de zendingen naar het buitenland. Picqer bedenkt vervolgens voor ons de meest efficiënte looproute door ons magazijn om de producten te gaan pakken. Picqer weet namelijk precies waar alle producten liggen. Onze medewerkers verzamelen vervolgens de juiste producten en kunnen verder met de volgende stap in het e-fulfilment proces. 

Stap 4: Inpakken van de orders​

Eenmaal alle orders verzameld, is het tijd om te gaan inpakken. In Picqer opent de werknemer de verzendlijst die verzameld is. De orders worden vervolgens stuk voor stuk op een efficiënte en zorgvuldige manier ingepakt. Wanneer een order uit meerdere producten bestaat worden alle producten stuk voor stuk gescand, als de order uit één product bestaat, scannen we alleen dit product. Als alle producten van een order gescand zijn komt er automatisch een label uit onze printer rollen, dit betekent dat we de juiste producten hebben verzameld. Nu kunnen we echt gaan inpakken. We stoppen de producten in de juiste verpakking, bijvoorbeeld een verpakking van jouw webshop, doen hier een kaartje of iets anders naar jouw wens bij, plakken de verpakking dicht, label erop en verzenden maar! Efficiënt en zorgvuldig zorgen wij ervoor dat de bestelling bij jouw klant terecht komt.

Stap 5: Verzending van de orders​

Als alle orders van een bepaalde vervoeder ingepakt zijn, zorgen wij ervoor dat de orders voor de cut-off tijd klaar staan zodat een van onze partners deze op kan komen halen. De partners die de orders komt ophalen voor verzending scant stuk voor stuk alle pakketten. Zo voorkomen wij dat er pakketten met de verkeerde vervoerder meegaan. Vervolgens neemt de vervoerder de pakketten mee en worden deze geleverd binnen de afgesproken levertijd. 

Stap 6: Retouren verwerken​ bij e-fulfilment

Het kan natuurlijk dat de klant een product heeft besteld bij jou wat vervolgens toch niet bleek te zijn waar diegene naar op zoek was. Daarom is het verwerken van retourzendingen ook een onderdeel van onze e-fulfilment service. Dit kan op twee manieren gebeuren:

  • De klant van jouw webshop maakt via een link een retour aan in Sendcloud. De klant ontvangt deze link in de bevestigingsmail van de bestelling. Sendcloud is bij ons gekoppeld aan Picqer, in Picqer kunnen wij vervolgens de ontvangen retourzending melden en de producten weer toevoegen aan onze voorraad. Dit doen wij op dezelfde manier als bij het inslaan van de producten, mits er niks mis is met de geretourneerde producten. 
  • Ook kan het zo zijn dat jouw webshop een eigen retournering pagina heeft, wij ontvangen vervolgens de aangemaakte zendingen van de klant. Eenmaal als wij de retourzendingen ontvangen hebben vergelijken wij deze met de gemelde retourzendingen. Wij controleren het referentienummer en de naam om te voorkomen dat wij iets verkeerd ontvangen. De producten worden vervolgens gecontroleerd en weer opgeslagen mits alles klopt. 

Mocht er toch iets niet kloppen met de retourzendingen, dan melden wij dit bij de webshop. In overleg en in samenwerking handelen wij vervolgens om het probleem op te lossen. 

Stap 7: Klantenservice​ bij e-fulfilment

Bij TRL staat een persoonlijke benadering tussen ons en de klant hoog in het vaandel. Een deel van onze klantenservice is dan ook dat wij open en voornamelijk persoonlijk blijven communiceren met elkaar. Zijn er dingen waar jij als webshopbeheerder tegenaan loopt, dan horen wij dit graag en proberen wij dit zo goed mogelijk op te lossen. Bijvoorbeeld in het geval van een verkeerde retourzending, vinden wij het belangrijk dat wij daar snel en gemakkelijk over kunnen communiceren om een optimale oplossing te vinden. Verder is het in kunnen zien van jouw eigen voorraad een onderdeel van onze service. Via Picqer kan jij gemakkelijk zien hoe het ervoor staat met jouw voorraad. 

Het fulfilment van jouw eigen webshop regelen kost erg veel tijd en moeite en belemmert daardoor de groei van jouw webshop. TRL Fulfilment zorgt er met haar uitgebreide e-fulfilment service ervoor dat jij je volledig kan focussen op de groei van jouw webshop!

Lijkt de service van TRL Fulfilment jou wel wat, neem dan snel contact met ons op of vraag een offerte aan!

Dit waren de verschillende stappen in e-fulfilment.

Kom meer te weten over TRL Fulfilment | Instagram | Facebook

WIL JE MEER WETEN OVER ONZE SERVICES?