Het retour proces bij TRL

We hebben het allemaal wel eens gehad, je koopt een nieuwe broek online, je krijgt hem binnen en de broek blijkt niet te passen. De broek vervolgens in je kast leggen en er niet meer naar kijken is ook zonde van het geld, daarom bieden heel veel webshops de optie om producten te kunnen retourneren.

80% van de online shoppers besluit iets niet online te kopen wanneer het retourbeleid van de webshop onhandig of moeilijk is. Het hebben van een goedlopend retour proces is dus essentieel geworden voor webshops van deze tijd. In dit blog nemen we je mee langs enkele tips om het aantal retourzendingen zo laag mogelijk te houden en vertellen we je hoe dat TRL Fulfilment het retour proces regelt. 

Een retour, hoe voorkom je het?

Het 100% voorkomen van retouren gaat niet lukken, zeker niet als je je bedenkt dat er verwacht wordt dat 95% van alle aankopen in 2040 online zal worden gedaan. Hoe meer aankopen er online worden gedaan, hoe meer retouren er uiteraard ook zullen zijn. Er zijn echter wat simpele tips om het aantal retouren zo laag mogelijk te houden:

1. Productinformatie​

Een veel voorkomende reden om een bestelling te retourneren, is wanneer een product niet blijkt te zijn, wat het wel leek te zijn op de website. Er is een aantal simpele oplossingen tegen deze vorm van retour redenen:

  1. Foto, wanneer er op jouw webshop een foto bij het product staat, voorkom je direct dat het product op uiterlijke wijze kan verschillen van wat de klant verwacht binnen te krijgen. 
  2. Productomschrijving, een productomschrijving moet elk detail bevatten wat relevant is voor het product. In de productomschrijving van een kledingstuk is het bijvoorbeeld van belang om aan te geven van welke stof het product gemaakt is. Daarnaast zijn maten en afmetingen erg belangrijk om te vermelden in een productomschrijving. Het toevoegen van een matentabel aan een kledingwebshop is bijvoorbeeld van grote waarde. 
  3. Optie tot vergelijken, het aanschaffen van een volledige PC of een nieuwe TV doe je niet zomaar. Aankopen als deze zijn flinke uitgaven, daarom is het dus erg belangrijk dat je de PC of TV koopt die perfect aan jouw wensen voldoet. Het kan echter voor de consument erg lastig zijn om het perfecte apparaat te vinden tussen de vele opties die webshops vaak te bieden hebben. Het toevoegen van een optie om producten te vergelijken maakt het voor de consument gemakkelijker de juiste keuze te maken.

2. Communicatie​

Zelfs als je de bovenstaande punten uitgebreid hebt toegevoegd aan jouw webshop, kan het nog zijn dat klanten met vragen blijven zitten. Ook deze vragen moeten beantwoord kunnen worden om het aantal retouren zo laag mogelijk te houden:

  1. Recensies, door recensies van eerdere kopers te lezen en mee te nemen in je overweging een product wel of niet aan te schaffen kan ervoor zorgen dat enkele vragen van je worden weggenomen. 
  2. FAQ’s, oftewel Frequently Asked Questions zijn, vertaald naar het Nederlands, vaak gestelde vragen. Door FAQ’s toe te voegen aan jouw webshop kan je in een keer antwoord geven op meerdere (potentiële) klanten, omdat bepaalde vragen meerdere keren gesteld werden. 
  3. Klantenservice, voor specifieke vragen moeten klanten terecht kunnen bij een klantenservice. Wanneer jouw webshop een actieve klantenservice heeft, verklein je de kans op retouren omdat ook de specifieke vragen kunnen worden beantwoord. 

Uiteraard kan je niet voorkomen dat er retourzendingen zullen zijn, klanten zullen bijvoorbeeld altijd meerdere maten of kleuren bestellen om te kijken wat het beste bij hen past. Echter, door de bovenstaande punten toe te voegen aan jouw webshop verklein je het aantal retouren gegarandeerd.

ZIJN RETOURZENDINGEN EEN PROBLEEM? ​

Het voorkomen van retouren gaat niet lukken, echter door het op deze manier te verwoorden lijkt het alsof retourzendingen een groot probleem is voor webshops. Het tegengestelde is echter waar. Uiteraard is het bieden van de mogelijkheid tot retourneren een extra kostenpost voor jouw webshop. Zo ben jij zelf tijd, en dus geld, kwijt aan het verwerken van de retourzendingen, of moet je een fulfilment bedrijf vinden wat het verwerken van jouw retouren kan overnemen. Het verzenden van een retour is natuurlijk ook niet gratis, je kan deze kosten laten betalen door de klant, echter maakt dit het retourbeleid minder aantrekkelijk, met als gevolgd dat je het risico loopt dat de klant zijn of haar bestelling niet doorzet. Wanneer je gratis retour aanbiedt (vanaf een bepaalde prijs) zijn dit echter weer extra kosten. 

Groeien middels retouren​

De optie tot retourneren is echter niet alleen maar een kostenpost. Zeker wanneer het retourproces op een efficiënte manier wordt geregeld, kan het toevoegen van een retourproces bijdragen aan de groei van jouw webshop. Zoals eerder beschreven, haakt meer dan de helft van de online shoppers af wanneer het retourbeleid tegenvalt. Wanneer jij ervoor zorgt dat jouw retourbeleid op de juiste manier geregeld is, voorkom je in ieder geval dat er klanten afhaken vanwege het retourbeleid. Daarbovenop kan je door middel van analyses uit te voeren over de retourzendingen, nuttige informatie vergaren. Komt er bijvoorbeeld een specifiek product vaak terug omdat het niet voldeed aan de verwachtingen van de klant, weet jij dat je de informatie over het product dient aan te passen op de webshop.

VERWERKT TRL FULFILMENT RETOUREN? ​

Mocht je op zoek zijn naar een fulfilment center dat ook de retouren voor jou kan verwerken, dan ben je bij TRL Fulfilment aan het juiste adres. Binnen ons team is er namelijk een aantal medewerkers dat gespecialiseerd is in het verwerken van retouren. Wanneer de producten bij ons binnen zijn, gaat de retouren specialist aan de slag. Hij scant elk product wat binnen is gekomen en zoekt uit of hetgeen wat we binnen hebben gekreeg ook verwacht was. Mocht dit kloppen, checkt onze medewerker of het product niet beschadigd is, als dit niet het geval is, plaatst hij het product weer op de juiste plaats in ons magazijn zodat het de volgende keer weer verkocht kan worden.

Hoe komen de retouren in ons systeem?​

Onze klanten kunnen via drie verschillende routes een retourzending aan hun klanten aanbieden. 

  • De optie bieden een retourzending aan te maken in Sendcloud;
  • Een eigen retourpagina aanmaken via Returnista;
  • Een eigen retourpagina aanmaken via Returnless.

Retourzending via Sendcloud​

– Hoe werkt het?

Wanneer een klant een bestelling plaatst ontvangt het een bevestigingsmail met daarin een link. Via deze link kunnen ze een eventuele retourzending aanmelden.

– Vervoerders​

Zoals we gewend zijn kan je via Sendcloud alle mogelijke vervoerders selecteren. Zo kunnen wij van te voren vast stellen welke vervoerder wij willen gebruiken vanuit welk land. Dit neemt het handmatig selecteren van de juiste vervoerder weg, dit bespaart tijd en zorgt ervoor dat er altijd de juiste vervoerder wordt gebruikt.

– Betaalmethodes voor retourzending​

Allereerst is het mogelijk om te selecteren of er wel of niet betaald moet worden door de klant voor het aanmaken van een retourzending. Indien dit wel het geval is, kan jouw klant via Sendcloud de betaalmethode naar wens selecteren om de betaling af te handelen. De tarieven zijn hetzelfde als bij de uitgaande zendingen wanneer je de fulfilment door ons laat regelen. 

– Tracking over retourzending​

Via Sendcloud kan jij jouw klanten de mogelijkheid bieden om een tracking te plaatsen op de retourzending. Zo kunnen jouw klanten bijhouden waar de retourzending is en of alles goed verloopt. Zo voorkomen we dat er een zending verloren raakt.

– Elektronisch retourlabel​

Niet elk huishouden heeft nog een printer thuis staan. Het uitprinten van een retourlabel is daarom niet altijd mogelijk, geen probleem! Sendcloud heeft de optie om een digitaal retourlabel in de vorm van een QR-code of barcode te downloaden. Wanneer de klant dit vervolgens toont bij het pakketpunt, print het pakketpunt vervolgens het retourlabel uit en kan het pakket worden verzonden.

– Analyses van retouren​

Zoals eerder beschreven, kan je middels analyses over de retouren het aantal retouren laten verminderen. Sendcloud heeft een Analytics Dashboard waarop jij precies kan zien wat er geretourneerd wordt en om welke redenen. Dit maakt het voor jou gemakkelijker om aan de slag te gaan met het verminderen van het aantal retouren.

Eigen retourpagina aanmaken via Returnista​

– Hoe werkt het?​

Via Returnista kan een eigen retourpagina worden aanmaakt. Op deze pagina kan jouw klant aangeven welke producten het van zijn of haar laatste bestelling wilt retourneren.

– Vervoerders​

Returnista is partner met vele van de grote vervoerders. Zo verzend Returnista met DPD, DHL, UPS, GLS en B-post. Doordat Returnista partners is met vele vervoerders, kan jouw retourzending wereldwijd worden verstuurd.

– Betaalmethodes voor retourzending​

Doordat Returnista samenwerkt met betaalbedrijven Buckaroo en Mollie, kan jij elke online betaalmethode naar wens kiezen om de retourzending te betalen. Uiteraard kan je ook gratis retourverzending aanbieden aan jouw klanten, de verzendkosten zijn dan uiteraard voor jezelf. De verzendtarieven zijn hetzelfde als de uitgaande tarieven wanneer je door ons de fulfilment laat regelen. 

– Up-to-date inzicht in retourzending. ​

Met het retourenoverzicht van Returnista kan jij te allen tijde op de hoogte zijn van alle retouren. Verder kan je zien waar alle retouren zijn, zodat je jouw klanten van de benodigde informatie kan voorzien.

– Optie tot ruilen van producten.​

Vind je klant het product wel leuk, maar is de maat net niet goed? Wanneer jij Returnista gebruikt is dat geen probleem. Met de mogelijkheid om producten te ruilen, verminder je het aantal retouren, nemen deze kosten af en verkrijg je loyale klanten.

– Analyses van retouren​

Ook bij Returnista is er de mogelijkheid om analyses uit te voeren over de retouren. Tot op SKU-niveau krijg jij inzicht in alles wat er terugkomt naar het magazijn. Nu kan jij aan de slag met de optimalisatie van de producten om het aantal retouren te verminderen.

Eigen pagina aanmaken via Returnless​

– Hoe werkt het?​

Bij Returnless maak je een pagina aan die je kunt personaliseren naar de stijl van jouw merk. Deze pagina kan je vervolgens delen via een QR-code of een link met jouw eigen klanten. Op de pagina kan jouw klant aangeven wat hij of zij wilt retouren en om welke reden.

– Vervoerders​

Bij Returnless heb je meerdere opties voor vervoerders. Zo kan je gebruik maken van de contracten die Returnless heeft met verschillende vervoerders, maar kan je ook gebruik maken van eigen contracten. Bij TRL maken wij dus gebruik van de tarieven die ook gelden bij uitgaande zendingen.

– Kosten retourzending​

Doordat het mogelijk is om eigen contracten te gebruiken voor de vervoerders, ligt het tarief in onze handen. Daarnaast is het uiteraard ook mogelijk om gratis verzending te regelen via Returnless.

– Integraties ​

Returnless maakt het mogelijk om een integratie te maken met elk e-commerce platform waarmee wij ook samenwerken. Verder is het ook mogelijk om een Sendcloud op Picqer integratie aan te maken. 

– Retourregels opstellen​

Via de software van Returnless is het mogelijk om per product bepaalde retourregels op te stellen. Zijn er producten die niet retour gestuurd mogen worden, of wil je een hoger tarief voor de zwaardere retouren? Via Returnless kan je dit helemaal naar eigen wens instellen.

– Analyses van retouren​

Via het retouren portaal van Returnless kan iedereen binnen jouw bedrijf inzicht krijgen in de retouren. Van het regelen van de financiën tot het optimaliseren van de producten om retouren te voorkomen. Alle informatie die hiervoor benodigd is kan worden gevonden in het retouren portaal.

Samenwerking met TRL Fulfilment? ​

Het verwerken van retouren is voor TRL geen hindernis maar een onderdeel van ons werk waarin wij naar dezelfde efficiëntie streven die jullie van ons gewend zijn. Zit je na deze blog nog met vragen over retouren of andere fulfilment-zaken? Stuur ons dan een bericht. Ben jij nou geïnteresseerd in een samenwerking met TRL Fulfilment? Vraag dan een offerte aan.

WIL JE MEER WETEN OVER ONZE SERVICES?