Waar start jij jouw e-commerce?

Als startende verkoper moet je een hoop beslissingen nemen voor de opbouw van jouw e-commerce.

Allereerst, welk product wil ik gaan verkopen? Verder moet je gaan denken aan zaken als branding en marketing, hoe wil jij dat jouw webshop eruit komt te zien? Sterker nog, wil je überhaupt wel een webshop? Een vraag waar je misschien niet direct aan denkt, maar wat wel van essentieel belang is voor een goed lopende e-commerce, is de vraag: hoe wil ik mijn producten verkopen? In dit blog nemen wij jou mee langs de opties die jij hebt zodat jij de juiste keuze kan maken. Ga je gebruik maken van een e-commerce platform of is een marketplace geschikter voor jou? Dus, waar start jij jouw e-commerce?

Wat is e-commerce?

E-commerce is de handel die door bedrijven wordt gedreven via het internet. Er zijn verschillende manieren waarop dit gedaan kan worden, in dit blog bespreken wij de twee meest voorkomende manieren:

  • Via een e-commerce platform;
  • Via online marketplaces

E-commerce platform

Wat is een e-commerce platform?​

Een e-commerce platform is de software achter jouw webshop. Door deze software kan jij gemakkelijk en veilig jouw producten online verkopen. Daarnaast maken e-commerce platforms het mogelijk om een gepersonaliseerde webshop te maken. 

Enkele bekende e-commerce platforms zijn: 

  • Shopify
  • WooCommerce
  • Magento
  • Lightspeed
  • Shopware

Wat zijn de voor- en nadelen van de e-commerce platforms?

Shopify:​

Voordelen: 

  • Gemakkelijk te beheren webshop, Shopify heeft in haar software verschillende templates zitten die jij naar eigen wensen gemakkelijk kan bewerken. Je hoeft geen geavanceerde webshop bouwer te zijn, coderen is niet nodig met Shopify. 
  • Shopify is geschikt voor beginnende en ervaren webshop beheerders, met de verschillende abonnementen die Shopify aanbiedt zit er voor iedereen wat tussen. 
  • Hosting en domeinnaam regelen binnen Shopify, jouw eigen domeinnaam en een plekje op het internet kunnen beide binnen Shopify geregeld worden. Bij het op de kaart krijgen van jouw webshop, hoort een goede domeinnaam. In Shopify kan jij deze volledig zelf kiezen, zolang de naam nog niet in gebruik is. Verder biedt Shopify ook hosting voor jouw webshop aan, zo weet jij zeker dat jouw webshop goed functioneert op het web. 
  • Verkopen via social media als Facebook en Instagram, Shopify biedt de mogelijkheid om jouw Facebook en Instagram shopping accounts te integreren in Shopify, hierdoor kan jij overzichtelijk via meerdere kanalen verkopen. 
  • Shopify biedt vele betaalmethodes, Visa, Mastercard, iDeal en Klarna zijn slechts enkele van de vele betaalmogelijkheden die worden ondersteund door Shopify.

Nadelen: 

  • Shopify kent geen gratis versie, op de 14 dagen proefperiode na, moet je altijd betalen voor de software van Shopify. Afhankelijk van hoe uitgebreid het pakket is, moet je een maandelijkse betaling aan Shopify doen om gebruik te blijven maken van hun software. 
  • Weinig uiterlijke variatie tussen Shopify webshops, doordat Shopify enkel templates heeft om aan te passen, kunnen Shopify webshops op elkaar lijken. Doordat Shopify enkel met templates werkt is het gebruik en beheer gemakkelijk, echter zijn de mogelijkheden beperkt.

WooCommerce:​

Voordelen

  • Volledige controle over de webshop, doordat WooCommerce een WordPress plug-in is kan jij volledig bepalen hoe dat jouw webshop eruit komt te zien. 
  •  Via WooCommerce kan jij alles verkopen, van online documenten tot fysieke producten. WooCommerce is gemaakt om te verkopen en maakt het om die reden dan ook mogelijk voor jou om alles wat jij wil te verkopen. 
  • WooCommerce is gratis te downloaden, door de plug-in te downloaden voor jouw WordPress website kan jij direct en gratis gebruik maken van de software. Bedenk je wel dat WordPress geld gaat kosten naarmate je meer functies wilt ontgrendelen.
  • Vele betaalmethodes beschikbaar voor WooCommerce, doordat WooCommerce werkt via WordPress kan je verschillende plug-ins voor betaalmethodes downloaden. Je hebt keuze uit vele verschillende plug-ins met ieder zijn voor- en nadelen. Belangrijk is dus om de plug-in te kiezen die voldoet aan jouw wensen.
  • Eigen domeinnaam kiezen, WordPress biedt de mogelijkheid om een reeds aangeschafte of nieuwe domeinnaam te gebruiken voor jouw webshop. 
  • Zeer SEO-vriendelijk, doordat WooCommerce gekoppeld is aan WordPress kan jij gebruik maken van alle functies die WordPress biedt. Zo ook alle SEO mogelijkheden, met WooCommerce kan jouw webshop stijgen in de Google-zoekopdrachten. 

Nadelen

  • WordPress onder de knie krijgen kost tijd, vooral voor de beginnende webshopbeheerder duurt het even voordat WordPress gemakkelijk te gebruiken is. Doordat WordPress veel verschillende functies en opties heeft om jouw webshop naar jouw zin te maken, kan WordPress in het begin overweldigend overkomen. Het programma is echter wel gebruiksvriendelijk, je hoeft niet te kunnen coderen om uiteindelijk een mooie webshop te bouwen. Het heeft alleen wat tijd nodig. 
  • Externe hosting, WordPress biedt zelf geen hosting aan. Je moet dus op zoek naar een webhosting server die precies past bij wat jij zoekt. Dit betekent dan ook een extra kostenpost.

Magento:​

Voordelen

  • De Magento software is gratis, het opstarten van een webshop via Magento kan kosteloos. Om meer functies toe te voegen aan jouw Magento-webshop kan je extensies van derden aanschaffen, maar ook zonder de extensies kan je een goede website bouwen. 
  • Magento groeit mee met jouw succes, door de vele uitbreidingsopties door bijvoorbeeld de eerder genoemde extensies, kan jouw Magento-webshop de groei van jouw webshop bijbenen. 
  • Magento wordt gebruikt door een grote community, doordat Magento door veel mensen wordt gebruikt en doordat veel mensen met elkaar communiceren over Magento, kunnen jouw vragen over de software altijd beantwoord worden. 

Nadelen

  • Het gebruik van Magento vraagt ervaring als webbouwer. Om de Magento-webshop naar jouw wens eruit te laten zien, moet je de code van de webshop aan kunnen passen. Veel van de functies die Magento biedt, moeten via de codering worden gecreëerd.
  • Hosting van Magento webshop kan prijzig uitvallen, Magento is een “zware” webshop en vereist dus goede hosting. Doordat de software vele functies aanbiedt vraagt het ook veel van de hostingserver om alles te kunnen laden. Hierdoor kunnen de kosten van een hostingserver die de lading aankan hoog uitvallen. 
  • Uitgebreide Magento software is duur. Alhoewel het basispakket gratis is, kosten de uitgebreidere pakketten zeer veel geld. Deze pakketten zijn dan ook gericht op de zeer grote bedrijven.

Lightspeed:​

Voordelen

  • Gemakkelijk te beheren webshop, door de vele thema’s die Lightspeed aanbiedt kan jij op een gemakkelijke manier jouw webshop maken. Je hoeft geen kennis van coderen te hebben, om een goede Lightspeed-webshop te maken. 
  • Lightspeed is in 14 talen beschikbaar, zo kan jij je richten op de internationale markt en kunnen de klanten winkelen met de valuta naar keuze. 
  • Beschikt over vele plug-ins, hierdoor kan jij jouw website op verschillende manieren naar jouw zin aanpassen. 
  • Een product tot wel 100 varianten aanbieden, wil jij bijvoorbeeld verschillende kleuren of maten aanbieden, dan is dat geen probleem met Lightspeed. 
  • Lightspeed heeft haar eigen hosting, deze hosting is volledig gericht op webshops, zo weet jij zeker dat de hosting van jouw webshop goed verloopt. 

Nadelen

  • Lightspeed heeft geen eigen betaalopties, je zal moeten werken met een Payment Service Provider (PSP). Een PSP maakt het voor jou mogelijk om alle betaalmethodes naar wens te integreren op jouw webshop. 
  • De vele thema’s zijn niet of nauwelijks naar wens aan te passen. Ondanks dat Lightspeed vele verschillende thema’s aanbiedt, kan je de webshop toch niet volledig aanpassen aan jouw wensen. De thema’s zelf zijn namelijk niet te veranderen. 
  • Lightspeed is een van de duurste e-commerce platforms. Naarmate je meer opties en functies wilt toevoegen aan jouw webshop, loopt de maandelijkse prijs alleen maar op.

Shopware:​

Voordelen

  • Basispakketten van Shopware zijn gratis, naarmate je een uitgebreider pakket wilt aanschaffen zal je een maandelijks bedrag moeten betalen. 
  • Jouw shopware webshop kan er zeer uniek uitzien, Shopware biedt jou de optie om via een drag&drop systeem verschillende blokken, media en nog veel meer toe te voegen aan jouw website. Zonder enige kennis van coderen, kan jij via Shopware een webshop maken die volledig naar jouw wens is. 
  • Gemakkelijk via een plug-in alle betaalmethodes beschikbaar, met de installatie van een plug-in kan jij alle betaalmethodes naar wens toevoegen aan jouw webshop. 
  • Shopware software is SEO vriendelijk, jouw shopware-webshop kan op verschillende manier worden geoptimaliseerd zodat de zoekmachines jouw webshop zullen tonen in de zoekresultaten. 

Nadelen

  • De goedkopere pakketten zijn zonder hosting, je zal dus de hosting van jouw website extern moeten regelen. Daarnaast vraagt een Shopware-webshop een zeer sterke webhostingserver, door alle opties die je kan toevoegen aan je webshop. Dit is dan ook een extra kostenpost. 
  • De uitgebreidere pakketten van Shopware zijn relatief duur, alhoewel de basispakketten van Shopware gratis zijn, is het aanschaffen van een professioneel pakket een hele investering, zeker voor kleinere webshops. 
  • Shopware heeft relatief weinig plug-ins beschikbaar, vergeleken met bijvoorbeeld WooCommerce, zijn de opties via plug-ins beperkt. 
  • Toevoegen van Social Media functies alleen beschikbaar in uitgebreidere pakketten. Het adverteren van jouw producten via social media is de ideale manier om jouw producten op de kaart te krijgen. Gebruik maken van social media functies kan met een Shopware-webshop echter alleen met de betaalde pakketten, een flinke investering dus.

ONLINE MARKETPLACES​

Wat is een online marketplace?​

Een online marketplace (Nederlands: online verkoopplatform, minder gebruikelijk) is simpelweg een plek waar mensen op het internet producten kunnen kopen en verkopen. Je kunt het vergelijken met de wekelijkse markt in jouw woonplaats, maar dan online. Dit is dus een andere manier om e-commerce (online verkoop) te bedrijven, maar dan zonder een eigen website. Bekende online marketplaces zijn: 

  • Bol.com 
  • Amazon

Bol.com:​

Voordelen

  • Je profiteert van de naamsbekendheid van Bol.com, naast naamsbekendheid profiteer je ook van het vertrouwen dat de consument over het algemeen heeft in de naam Bol.com. Hierdoor durven mensen sneller jouw producten aan te schaffen. 
  • Geen kosten zolang je niks verkoopt, je kan kosteloos jouw producten aanbieden via Bol.com. Je zou dus zonder verlies te maken, kunnen uittesten of verkopen via Bol.com rendabel is voor jouw e-commerce. 
  • Je ziet van tevoren exact wat het jou gaat kosten om een product te verkopen via Bol.com. Zo kan jij precies berekenen wat jij aan winst gaat maken op een product, of tot welke prijs jij de verkoopprijs moet laten stijgen om genoeg omzet te draaien. 

Nadelen

  • Gratis verzenden is verplicht vanaf €20. In principe is dit alleen maar goed voor de klanttevredenheid, het betekent echter wel dat je altijd de verzendkosten voor eigen rekening moet nemen, welke vorm van fulfilment je dan ook zal toepassen. 
  • Geen contact mogelijk met jouw klanten, Bol.com ontvangt de bestellingen van jouw klanten en verwerkt deze. Jij krijgt geen gegevens te zien van degene die jouw producten kopen, een klantrelatie opbouwen via een persoonlijk berichtje of iets dergelijks is dus niet mogelijk. 
  • Bol.com staat bekend om het hoge aantal retouren, waarom dit zo is is echter onbekend. Hou er dus rekening mee dat als je via Bol.com verkoopt dat je met veel retouren kan komen te zitten.

Amazon:​

Voordelen

  • Je profiteert van de naamsbekendheid van Amazon, naast naamsbekendheid profiteer je ook van het vertrouwen dat de consument over het algemeen heeft in de naam Amazon. Hierdoor durven mensen sneller jouw producten aan te schaffen. 
  • Verkoop aan buitenlandse klanten is zeer gemakkelijk, Amazon biedt de producten op haar website aan, aan alle klanten wereldwijd die zoeken naar soortgelijke producten. 

Nadelen

  • Commissie per product kan variëren. Van 7% tot wel 46% aan commissie betalen per verkocht product is niet niks. Doordat de commissie varieert kan je ook geen inschatting maken van wat het jou gaat opleveren per verkocht product. Ook kan je niet uitrekenen wat de verkoopprijs moet zijn om genoeg omzet te blijven draaien. 
  • Geen contact mogelijk met jouw klanten, Amazon ontvangt de bestellingen van jouw klanten en verwerkt deze. Jij krijgt geen gegevens te zien van degene die jouw producten kopen, een klantrelatie opbouwen via een persoonlijk berichtje of iets dergelijks is dus niet mogelijk. 
  • Een kleine (service)fout kan fataal zijn, klant is koning is iets waar Amazon zich stevig aan vasthoudt. In dit geval is de consument echter Amazons klant, een perfecte service aan hen is dus waar Amazon naar streeft. Een kleine fout in de beschrijving van een product of een incompleet Amazon-account kan al een schorsing opleveren, of je wordt zelfs verwijderd van de marketplace. 
  • Opzetten van een account kost veel tijd, Amazon wilt dat alles binnen haar marketplace perfect verloopt, daarom moeten alle accounts exact zijn ingevuld. Even snel wat gegevens invullen en dit later weer aanpassen is dus niet mogelijk. Er wordt dan ook aangeraden om iemand met ervaring te vragen om jou te ondersteunen bij het opzetten van een Amazon-account.

FULFILMENT OPTIES VOOR E-COMMERCE​

Wanneer jij besloten hebt via welke weg(en) je wilt gaan verkopen, is het zaak om uit te zoeken hoe dat jij de fulfilment wilt gaan regelen. Zo is het mogelijk om de fulfilment volledig zelf te regelen, zowel bij de verkoop via e-commerce platforms als via marketplaces. Zelf de fulfilment regelen kan echter een aantal nadelen met zich meebrengen. Zo heb je veel hoge kosten voor bijvoorbeeld de opslag en verzending, maar kost het bovendien veel van jouw waardevolle tijd. Wij raden dan ook altijd aan om de fulfilment uit te besteden. Al verkoop jij via Bol.com of Amazon is het zelfs mogelijk om de fulfilment door deze marketplaces te laten verzorgen. Je profiteert zo van de lage verzendkosten per product, doordat Bol.com en Amazon veel pakketten per dag versturen. Uiteraard kan je de fulfilment ook laten regelen door een fulfilment center, dit geldt ook wanneer je verkoopt via een e-commerce platform. 

FULFILMENT DOOR TRL​

TRL Fulfilment is een fulfilment center dat door dag in dag uit bezig te zijn met de logistiek achter e-commerces, tot een zeer efficiënte werkwijze is gekomen. Bij TRL Fulfilment kunnen wij de fulfilment verzorgen voor alle bovengenoemde e-commerce platformen en marketplaces. 

De eerder behandelde e-commerce platformen en Bol.com kunnen wij gemakkelijk koppelen in ons voorraadsysteem Picqer. In Picqer kunnen wij, maar jij zelf ook, een duidelijk overzicht krijgen van jouw voorraad en orders. Het is zelfs mogelijk om meerdere platforms te koppelen in Picqer en er een duidelijk overzicht aan over te houden. Stel jij verkoopt via jouw eigen webshop en via Bol.com, dan kunnen wij ze beide koppelen in Picqer, mits jouw webshop via een van de bovengenoemde e-commerce platforms actief is. De orders vanuit beide kanalen worden verwerkt in Picqer, waardoor wij een algeheel overzicht krijgen van jouw totale voorraad. 

Om de fulfilment van jouw Amazon e-commerce door ons te laten regelen is er een extra stap nodig in het proces. Het koppelen van jouw Amazon account gaat via Shopify. In Shopify downloaden wij een app waarin we vervolgens jouw Amazon account kunnen koppelen. Vervolgens kunnen we in Shopify jouw Amazon account eventueel koppelen aan jouw Shopify webshop. Vervolgens koppelen wij jouw Amazon/Shopify combinatie of enkel jouw Amazon account via Shopify aan Picqer. Hierin kunnen wij, net als bij de anderen e-commerce platforms en Bol.com, alles wat wij moeten weten terugvinden. Ook hier is het mogelijk om jouw Amazon orders samen met die van bijvoorbeeld jouw webshop te verwerken tot een algehele voorraad.

JOUW FULFILMENT LATEN REGELEN DOOR TRL FULFILMENT? ​

Vraag dan een offerte aan, of neem contact met ons op als je nog meer wilt weten over de opties die wij aanbieden.

Bezoek onze socials! | Instagram | Facebook

WIL JE MEER WETEN OVER ONZE SERVICES?