Efficiënt inkopen met Optiply

Aan je klanten “nee” moeten verkopen omdat je te weinig voorraad hebt, of heel veel meer voorraad hebben dan dat er vraag is naar een bepaald product. Het zijn de twee risico’s die je loopt bij het inkopen van voorraad. “Nee” verkopen vermindert de klantloyaliteit, terwijl te veel voorraad hebben simpelweg te veel geld kost.

In dit blog lees je hoe dat het bedrijf Optiply jou kan helpen met efficiënt inkopen van voorraad, zodat je geen klantloyaliteit of geld verliest. 

WAT BIEDT OPTIPLY?​

Nooit meer te veel of te weinig inkopen​

De hoeveelheid voorraad die een webshop nodig heeft, is afhankelijk van vele factoren. Zo hoeft een kleding webshop in de zomer bijvoorbeeld minder truien op voorraad te hebben dan in de winter. Hoeft een product dat niet zo goed verkoopt niet extra ingekocht te worden. En moet de voorraad meegaan met de trend van het moment.

Algoritme​

Zelf rekening houden met deze factoren kan erg lastig zijn, zeker wanneer je honderden verschillende producten in je assortiment hebt. Daarvoor heet Optiply een inkoopalgoritme ontwikkeld dat alle factoren bijhoudt en ervoor zorgt dat er op het juiste moment voorraad ingekocht wordt.

AI forecasting​

Middels het AI forecasting systeem voorspelt de software welke producten het meeste en minste zullen worden verkocht in de toekomende tijd. Het AI forecasting systeem maakt de voorspellingen gebaseerd op de trends van dat moment, het seizoen waarin we zitten en maakt het indien mogelijk gebruik van verkoopdata van eerdere maanden of zelfs jaren. Wanneer het AI forecasting systeem een advies heeft gegeven wat wel en wat niet in te kopen, kan jij nog altijd dit advies controleren en eventueel aanpassen. Zo behoud jij te allen tijde de volledige controle, maar kost het heel veel minder werk. 

Inkopen​

Wanneer het inkoopadvies naar wens is, kan het besteld worden. De software kiest de ideale vervoerder uit om alle producten te laten leveren. Hierbij houdt het inkoopalgoritme rekening met dingen als actuele levertijden, kosten en het formaat van de producten. Tot slot, zorgt het systeem er altijd voor dat de producten die het meeste bijdragen aan de omzet van het bedrijf, als eerste besteld worden. Zo mis je zo min mogelijk omzet door een tekort aan voorraad. 

Integraties​

Optiply zorgt er dus voor dat je geen onnodige voorraad meer inkoopt, geen “nee” hoeft te zeggen tegen je klanten en bovendien bespaart het je veel tijd die je normaal kwijt was aan het analyseren van je voorraad en daadwerkelijk de producten inkopen. Als dat nog niet genoeg was, kan je Optiply ook nog eens integreren in alle e-commerce platforms waarmee wij bij TRL Fulfilment bekend zijn.

Interesse?​

Neem dan een kijkje op de website van Optiply. Wil je nou gebruik maken van Optiply en onze services, vraag dan een offerte aan! Uiteraard kun je ons ook altijd een bericht sturen met nog onbeantwoorde vragen. 

WIL JE MEER WETEN OVER ONZE SERVICES?