E-fulfilment of dropshipping

Iedereen die een webshop start heeft hetzelfde doel: zo veel mogelijk producten verkopen. De manier waarop kan echter verschillen. Simpel gezegd zijn er drie manieren waarop je een webshop kan beheren:
  • Zelf het fulfilment doen
  • E-fulfilment uitbesteden
  • Dropshipping

Zelf de fulfilment doen is tijdrovend en kan meer kosten en problemen veroorzaken, dan dat het iets oplevert. Daarom is, ook voor kleine webshops, het uitbesteden van fulfilment de beste optie.

De fulfilment uitbesteden kan op twee manieren; e-fulfilment of dropshipping. In dit blog gaan wij jou vertellen wat je moet weten over beiden, zodat jij uiteindelijk de beste keuze kan maken voor jouw webshop.

WAT IS DE BETEKENIS VAN E-FULFILMENT?​

E-fulfilment is het realiseren van het volledige proces tussen een bestelling plaatsen op een webshop en het binnenkrijgen van jouw bestelde pakketje. Een e-fulfilment center zorgt er in enkele stappen voor dat de logistieke dienstverlening van jouw webshop zonder problemen verloopt. E-fulfilment en fulfilment zijn nagenoeg hetzelfde, het enige verschil is dat e-fulfilment zich enkel focust op de logistieke dienstverlening van webshops.

Waar bestaat de service van een e-fulfilment center uit?​

Wanneer jij kiest om de logistieke dienstverlening van jouw webshop uit te besteden moet jij je enkel nog maar bezighouden met de klantenservice en het beheren van jouw webshop. Al het anderen wordt geregeld door een e-fulfilment center.
Elke order die namelijk op jouw webshop geplaatst wordt, komt direct binnen bij het fulfilment center. Zij pakken vervolgens de juiste producten uit jullie voorraad, dit ligt namelijk bij het center ligt opgeslagen. De producten worden ingepakt en verzonden naar jouw klant. De overige zaken van de logistiek achter een webshop zoals het voorraadbeheer worden ook door een e-fulfilment center geregeld.

Dit proces wordt elke dag weer opnieuw uitgevoerd waardoor een e-fulfilment center op een snelle en efficiënte manier te werk kan gaan. Daarnaast hebben e-fulfilment centers de beschikking over grote magazijnen. Dit biedt jouw webshop de mogelijkheid om eindeloos te blijven groeien.

WAT IS DE BETEKENIS VAN DROPSHIPPING?​

Bij dropshipping is jouw webshop een tussenpersoon tussen jouw klanten en de producenten van de producten die jij aanbiedt op jouw webshop. Het dropshipping proces gebeurt in de volgende stappen:

  • Klant plaatst bestelling op jouw webshop.Jij beheert een webshop waarop jij producten aanbiedt die jij wilt verkopen. Een klant heeft een product gevonden wat hij of zij interessant vindt en koopt het dus. De klant vult de benodigde gegevens in en de bestelling wordt geplaatst op jouw webshop.
  • Jouw webshop plaatst de bestelling bij de fabrikant.De geplaatste bestelling is binnengekomen op jouw webshop, jij plaatst vervolgens exact dezelfde bestelling bij de fabrikant van de producten met de gegevens van jouw klant.
  • De fabrikant verstuurt het product naar jouw klant.De fabrikant ontvangt jouw bestelling en gaat ervoor zorgen dat de producten gereed zijn voor verzending. Als het product nog op voorraad is, kan het gelijk worden verstuurd. Moet het product nog gemaakt worden, dan kan het wat langer duren voor de verzending gereed is. Als de bestelling gereed is wordt het verstuurd naar jouw klant en is het dropshipping proces afgerond.

Is het starten van een dropshipping website een goed idee?​

Het dropshipping principe is op het eerste oog een gemakkelijke manier om geld te verdienen. Je verkoopt simpelweg producten voor een hogere prijs dan waar jij het voor inkoopt bij de fabrikant. Het starten van een dropshipping webshop is echter alleen een goed idee als jij de connectie tussen de klant en de fabrikant gemakkelijker maakt. Wanneer jij producten inkoopt op een webshop als Ali-Express voor een lage prijs en deze vervolgens verkoopt op jouw webshop voor een stuk hogere prijs, heeft de klant hier geen baat bij. Jouw klant kan namelijk ook zelf iets op Ali-Express bestellen. Dropshipping is dus alleen een goed idee als jij een pad kan aanleggen tussen de fabrikant en jouw klant wanneer jouw klant dit niet gemakkelijk zelf kan.

Wat zijn de voor- en nadelen van e-fulfilment uitbesteden?​

Voordelen:
  • Geen opslag nodig.Al jouw voorraad wordt geregistreerd bij het fulfilment center en vervolgens op de juiste locaties opgeslagen. Zelf hoef jij dus niet te zorgen voor de opslag, dit bespaart weer veel tijd en eventuele kosten voor de huur van de opslag.
  • Efficiënte orderverwerking.Door ervaring en efficiënte opslag, kunnen vele orders in relatief korte tijd verzameld worden.
  • Late cut-off tijden en snelle levering.Fulfilment centers versturen per dag vele pakketten van verschillende webshops naar verschillende plaatsen over de hele wereld. Om die reden hebben fulfilment centers contracten met hun vervoerders waardoor ze late cut-off tijden en zeer snelle levering kunnen garanderen aan hun klanten. Voor de vervoerders is het nou eenmaal interessant om samen te werken met deze fulfilment centers, omdat ze zoveel verzenden.
  • All-in tarieven bij TRL Fulfilment.Alle kosten die komen kijken bij het fulfilment, zoals de kosten voor opslag, verpakkingen en verzending zijn bij TRL Fulfilment verwerkt in een All-in tarief. Dit bedrag is het enige wat je betaalt, er worden geen onverwachte kosten in rekening gebracht. Dit biedt jou als webshop beheerder een duidelijk overzicht over jouw kosten.
  • Grote winstmarge.Dit all-in tarief is voor webshop eigenaren zeer gunstig. Het all-in tarief dat wij vragen is veel lager dan wat jij zelf kwijt zou zijn voor bijvoorbeeld het opslaan, verpakken en verzenden van elke bestelling. Fulfilment centers hebben namelijk lagere opslagkosten doordat het vele producten van verschillende webshops opslaat in hetzelfde magazijn. Hierdoor dalen de kosten per product voor opslag. Daarnaast kunnen de fulfilment centers voor een lagere prijs verzenden, via contracten met vervoerders zijn de verzendkosten per product gedaald. Door dit lage all-in tarief, blijft de winst op elk product zo hoog mogelijk.
Nadelen:
  • Grote investering nodig.Naast de standaard kosten voor het starten van een webshop, zoals de kosten voor een webshop en het inschrijven bij de Kamer van Koophandel, komen er bij het uitbesteden van het e-fulfilment meer kosten kijken. Zo moet je voordat je de webshop start jouw volledige voorraad inkopen, het kan natuurlijk niet dat jij straks veel bestellingen krijgt, maar jij geen producten hebt om te verzenden. Daarnaast moet je ook de kosten voor het fulfilment betalen per product. Deze kosten zijn bij TRL Fulfilment relatief laag, toch blijft het een flinke investering.
  • Risico nemen met jouw product.Wanneer jij nog niet zeker weet of het product wat jij wil gaan verkopen gaat aanslaan bij de klanten, moet je een risico nemen. Dit risico negatief uitvallen op twee manieren. Je koopt of te veel van het desbetreffende product in en het blijkt totaal niet in de smaak te vallen. Of je hebt weinig voorraad maar het product slaat aan bij jouw klanten waardoor je een deel van je klanten voorlopig moet teleurstellen.
  • Verantwoordelijk voor inkoop.Je kan het niet veroorloven dat jij met een tekort aan voorraad komt te zitten. Je moet dus te allen tijde opletten dat het fulfilment center genoeg van jouw voorraad in bezit heeft. Dit betekent dat je op tijd jouw producten moet bestellen bij de fabrikant. Hier ben je volledig verantwoordelijk voor.

Wat zijn de voor- en nadelen van dropshipping?​

Voordelen:
  • Geen opslag nodig.Net als bij e-fulfilment hoef je zelf niet voor opslag te regelen, bij dropshipping is dit echter om een andere reden. Bij dropshipping heb je namelijk zelf geen voorraad. Dit ligt allemaal bij de fabrikant.
  • Minder investering nodig.De enige investering die je bij een dropshipping webshop hebt zijn de kosten die elke webshop heeft. Dit zijn bijvoorbeeld de kosten voor een website, aanmelden bij Kamer van Koophandel en mogelijke kosten voor het promoten van de producten die je verkoopt.
  • Inkoop door fabrikant geregeld.Doordat de webshop beheerder de bestellingen plaatst bij de fabrikant hoeft hij of zij zelf niet voor voorraad te zorgen. De fabrikant moet er voor zorgen dat er of genoeg  op voorraad is, of dat de fabriek genoeg materiaal op voorraad heeft om het product te maken. Zelf hoef je dus niks in te kopen voordat er een bestelling geplaatst is.
  • Automatisering van plaatsen van bestelling bij fabriek.Doordat er systemen zijn ontwikkeld die de bestelling van jouw klanten direct doorsturen naar de fabriek hoef jij zelf weinig werk te doen. Je moet alleen zorgen voor de klantenservice en het onderhoud van jouw webshop.
  • Uitproberen van producten zonder risico.Heb jij een nieuw idee en wil jij kijken of het aanslaat bij jouw klanten? Geen probleem, zet het op je webshop en kijk of er interesse in is. Je hoeft nou eenmaal geen voorraad in te kopen met risico.
Nadelen:
  • Geen inzicht in voorraad.De kans bestaat dat jouw klanten producten op jouw webshop kunnen bestellen die de fabrikant helemaal niet meer op voorraad heeft. Jij kan namelijk niet inzien wat er allemaal nog bij de fabrikant op voorraad ligt. Hierdoor kan de levertijd van deze bestelling erg lang duren.
  • Retouren verwerken.Het kan zo zijn dat jouw klanten iets bij jou bestellen maar dat dit uiteindelijk niet blijkt te zijn wat ze willen. Ze willen de bestelling dus retourneren. De bestelling komt bij jou terug en jij geeft de klant zijn of haar geld terug. Vervolgens wil jij de bestelling retourneren naar de fabrikant. Dit kan enkele problemen met zich meebrengen. Zo kan de fabrikant niet mee willen werken met het retourproces of komt jouw fabrikant uit het buitenland waardoor de verzendkosten hoger zijn dan dat de inkoopkosten van het product. Je zit nu opgescheept met geretourneerde producten waar je niks mee kan.
  • Minder persoonlijke klantenservice.Klantenservice bestaat uit verschillende dingen. Voorbeelden zijn de bekende dingen als het kunnen beantwoorden van vragen van jouw klanten en het garanderen van snelle levering. Deze twee dingen zijn echter niet altijd mogelijk wanneer je gebruik maakt van dropshipping. Je bent als webshop eigenaar nou eenmaal afhankelijk van de fabrikant. De producent is niet altijd een bekende van je, het is dan ook nog maar de vraag of hij wil bijdragen aan het beantwoorden van de vragen van jouw klanten. Wat betreft de snelle levering, je kan niks garanderen. Je bent volledig afhankelijk van de voorraad van de fabrikant en van hoe snel de fabrikant de bestelling gereed heeft voor verzending. Verder is het toevoegen van bijvoorbeeld een flyer of een geschreven kaartje aan de verzending een gewaardeerde vorm van klantenservice. De kans dat de producent dit wilt gaan doen is echter klein.

E-FULFILMENT OF DROPSHIPPING, WAT IS VOOR JOU DE BESTE OPTIE?​

Wil jij zonder een grote investering te maken geld gaan verdienen met een webshop? Dan is dropshipping de weg die jij moet bewandelen. Je hoeft niet te zorgen voor opslag van jouw producten. Daarnaast kan je gemakkelijker nieuwe producten uitproberen zonder al te veel risico te nemen. Sterker nog, je kan zelfs slapend rijk worden doordat het plaatsen van de bestellingen bij de fabrikant geautomatiseerd kan worden! Helaas komen er ook veel nadelen kijken bij het beheren van een webshop via dropshipping. Het tekort aan persoonlijke invloed op de voorraad en verzendingen, de onzekerheid over de retouren en vergeet ook niet dat jij niet de enige ben die dropshipping kan gebruiken. Daarom vinden wij bij TRL Fulfilment dat het uitbesteden van de e-fulfilment de beste optie is.

Waarom e-fulfilment?

Ik hoor je al tegen je beeldscherm zeggen: “Ja, natuurlijk denken jullie dat, daar draait jullie bedrijf op.” En inderdaad, TRL fulfilment is een e-fulfilment service bedrijf. Echter denken wij dat het uitbesteden van de e-fulfilment echt beter is voor elke webshop. Het biedt voornamelijk een zekerheid voor jou als webshop dat de logistieke dienstverlening achter jouw webshop goed verloopt. Daarnaast is er voor jou de mogelijkheid om invloed te hebben op hoe jouw bestelling worden verstuurd. Wil jij een flyer of iets dergelijks toevoegen aan de zendingen? Geen probleem! Verder is het voor jou ook mogelijk om bij ons magazijn binnen te lopen en een kijkje te komen nemen hoe het fulfilment proces in zijn werk gaat. Verder heb jij gewoon de controle over jouw voorraad, samen met de snelle levering die wij garanderen kan jij aan jouw klanten garanderen dat hun bestellingen zo snel mogelijk bij hun op de deurmat liggen.

Meer weten?​

Wil jij nog meer te weten komen over onze e-fulfilment services? Check dan onze andere blogs, neem contact met ons op of als je geïnteresseerd bent in een samenwerking met ons, vraag dan een offerte aan!

WIL JE MEER WETEN OVER ONZE SERVICES?